שיתוף
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

Mo-Tel שיפוץ בית בלונדון

Mo-Tel House
כותבת ואוצרת הכתבה – Paula Pintos
Architects:


Area: 55 m²
Year: 2020
Photographs: French + Tye

הטקסט המתאר את הפרויקט סופק על ידי האדריכלים: פרויקט שיפוץ Mo-Tel House הינו שיפוץ קומת קרקע תחתונה של בית עירוני ויקטוריאני ברובע איסלינגטון שבלונדון, עבור משפחה צעירה בת ארבע נפשות שביקשה שינוי.
השם Mo-Tel House מסמל את שאיפת הלקוחות לבית החלומות שלהם: בית שמח בהיר וצבעוני, כבריחה מלונדון האפורה.
המשרד המתכנן, התבקש לתכנן שני דברים- הכנסת חיים לתוך המקום הלח, החשוך והצפוף ולהביא אותו שוב לשימוש נעים.
והדבר השני -המשרד הוזמן ליצור מרחב מפתיע ומהנה לכל אחד מבני המשפחה.

קומת הקרקע התחתונה שעוצבה מחדש כוללת כעת חלל מטבח פתוח ופינת אוכל. הפתיחות של המרחב הושגה באמצעות הסרת קירות פנימיים. בנוסף לחלל הפתוח יש שני חדרי אמבטיה וחלל שירותים נוספים. האדריכלים תכננו את כל הרהיטים, מראות ותאורה ויצרו אפקט דרמטי.

פינת הבישול והאוכל כוללת משטחים רכים לשבת עליהם וחללים זעירים לזחול לתוכם. צבעים טרופיים ומראות כהות מוקמו בכל אזורי הבית כדי לשקף עוד עולמות מזווית ראיה אחרת ולא לונדונית אפרורית.

איזומטריה של החלל
אחד מחדרי האמבטיה

הלקוח, תמסין צ’יזלט, הינו המייסד של חברת Onloan, חברה המספקת שירות מקוון שמבוסס על השאלת פרטי אופנה ולא על צריכה וקנייה של פריטי אפנה. רעיונות אלו של הלוואה ושימוש חוזר בוצעו בפרויקט של הבית עצמו.
רוב החומרים בבית “הושאלו” מעולמות המחזור. נעשה שימוש חוזר בחומרים שהותאמו מחדש למטרה חדשה.
משרד התכנון Office S&M בחר בחומרים של מוצרים ששמשו למטרה מסוימת, והשתמש בהם כחומר גלם חדש לבית.
למשל: לצורך יצירת משטחי עבודה מבריקים ומפוארים בשיש של השירותים, חדר אמבטיה וחדר שירות, הם השמישו בקבוקי חלב פלסטיים מומסים יחד עם קרשי חיתוך.
דוגמא נוספת – ה”טרצו” הירוק למטבח עשוי שבבי שיש. גופי התאורה הקלים עשויים מלבני חמר ממוחזר שהיו בנמצא בבית.

האדריכלים תכננו כל רהיט כך שתהיה לו יותר מפונקציה אחת- ספסל ורוד וכחול עם ארגז אחסון מתחת ומזרון מעל, תוכנן להיות גם מקום ישיבה לשולחן האוכל.
פינת קריאה נעימה, עם אחסון, הפכו כס מלכות וארון להצגת פריטים שנאספו במהלך מסעות המשפחה.
כל אלו מאפשרים לבני המשפחה למצוא שימושים חדשים לרהיטים, ובאמצעות פרשנות מחודשת לחומר הם יכולים להביא לידי ביטוי את ערנותם למאמץ המחזור ובכך להאריך את חיי החומר.

הקומפוזיציה של החלל מייצרת דיאלוג והתייחסות למבנים ולסביבה העירונית בה נמצאת הדירה:
קבוצת הרהיטים המשדרת יציבות וסטטיות, נועדה לדמות קטע ארכיטקטוני מאחר וכל פריט ריהוט משתווה או מייצג בניין בעיר.
כל אלו יוצרים סדרה של חללים מקושרים אך מובחנים. על ידי חלוקת החלל באופן מחויך, הרהיטים והצבעים נפרדים ומתחברים, ממסגרים נוף על פני החדר ויוצרים דיאלוג אדריכלי בין תושבי “העיר” לדמויות שבה.

איך התמודדו עם התאורה בקומת הקרקע שהינה חלל כל כך קטן וחשוך?
המשרד תכנן את התאורה כך שתגיע מכמה כיוונים כדי לחקות את האור השמש:

  1. הסירו קירות.
  2. תאורה מלאכותית – אזורים שונים תוכננו להיות מוארים בדרכים שונות, כאשר בעלי הבית שולטים ברמות האור.
  3. צבעים וגוונים בהירים, כדי להגיב לעונות השנה ולמצב הרוח המשתנה.
  4. שימוש במראות באופן אסטרטגי, כזה שיאפשר החזר אור בכל החלל וייצור אלמנטים של הפתעה.

הערת המתרגמת: לא ניתן להתעלם מהסגנון הפוסט-מודרניסטי שבא לידי ביטוי בחלל המעוצב.
לראייתי הפרויקט יכול להראות כפוסט-מודרניסטי, וזאת מאחר ונעשה בו שימוש נרחב בציטוטים מהתקופה הפוסט-מודרניסטית. עם זאת, בפרויקט נעשה שימוש בחומרים ממוחזרים, מה שלא מתיישב עם אלמנטים מתקופה זו.

כמה מלים על פוסט-מודרניזם:

הופעתו והפצתו של הפוסט-מודרניזם, שהחלו בסוף שנות השישים למאה הקודמת, היו תגובה ישירה לעליית תנועות אמנות כמו המודרניזם.
התפיסה המודרניסטית ביטלה את הקישוטיות לטובת עיצוב נקי, פשוט ולא מתהדר. ככל שהפופולריות של המודרניזם גדלה, כך גם האדריכלות הושפעה ממנו מאוד, מה שבא לידי ביטוי במבנים בערים הגדולות, אשר עברו שיפוצים נרחבים. זה הביא לעתים קרובות להרס מבנים היסטוריים והוחלף בגרסאות מודרניות שלא התייחסו במעט לאפיונים האמנותיים של המבנים הסובבים.
כתגובה, הפוסט-מודרניזם החזיר את האלמנטים שהמודרניזם ביטל. הם היו מורכבים מצורות מעוקלות, אלמנטים דקורטיביים, אסימטריה, צבעים עזים ותכונות שהושאלו לעתים קרובות מתקופות קודמות למודרניזם. צבעים ומרקמים לא היו קשורים לתפקוד של המוצר או הבניין. התנועה הפוסט-מודרניסטית קראה לחזור לקישוט, ולהשתמש בשפה שהושאלה מסגנונות העבר כגון רוקוקו, אדריכלות ניאו-קלאסית ועוד.
בתגובה לאמירתו של המודרניסט מיס ואן דר רוהה “Less is more” (“פחות זה יותר”) אמר ונטורי “Less is a bore” (“פחות הוא שעמום”).
פוסט מודרניזם היה תופעה גורפת שכללה אדריכלות ועיצוב פנים, גרפיקה, מוסיקה, תלבושות, קרמיקה, עיצוב תעשייתי ותחומים רבים אחרים.
לאמיתו של דבר, הסגנון הפוסט-מודרניסטי נתפס בצורה התמציתית ביותר על ידי קבוצות עיצוב ממילאנו כמו סטודיו אלכימיה (בראשות אלסנדרו מנדיני) וממפיס (בראשות אטורה סוטסאס). שיצרו פרויקטים שהרחיבו את ההישג האינטלקטואלי של רהיטים וחפצים בדיוק כמו שמייקל גרייבס, רוסי, סטירלינג ואחרים הגדילו את אוצר המילים של האדריכלות. ואולי אפילו פרנק גרי של ימינו.
לאורך השנים הפוסט-מודרניזם הואשם בכל סוג של הונאה שאפשר להעלות על הדעת. קראו לו מכוער, שטחי, קיטשי ועוד. לימים התנועה נעלמה ופינתה מקום לדה קונסטרוקטיביזם.

מייקל גרייבס
ARATA ISOZAKI 1990- DISNEY

השימוש באסימטריה גבר בתקופה הפוסט-מודרנית, כאשר קווים ישרים פינו את מקומם לזוויות מוזרות ולצורות מעורפלות. בתקופה זו נוצרו גופי תאורה מעניינים להפליא, רהיטים, חפצי נוי ואומנות קיר עם הרבה מאוד צבע וקומפוזיציות שונות.

קבוצת ממפיס האגדית שנות ה 80 
סטודיו אלכימיה

השאירו פרטים לפרטים נוספים והרשמה לאולטימה

כתבות נוספות

האבולוציה בהבנת קנה המידה האנושי בארכיטקטורה, בעיצוב פנים ובחיי היום יום
מאת: בילי גרנות מתכננת ומעצבת פנים- מנהלת אקדמית של המכללה לעיצוב פנים אולטימה סקול
Mo-Tel שיפוץ בית בלונדון
מאת: בילי גרנות מתכננת ומעצבת פנים- מנהלת אקדמית של המכללה לעיצוב פנים אולטימה סקול
Made in Italy – המותג
מאת: אדר' כרמל זמיר
“נחושת נוצצה”, עיצוב וקורונה: צו השעה
מאת: איריס תלמי