שיתוף
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הרומן שלנו עם משרד Zaha Hadid

בעקבות ההרצאה בטקס בוגרים 17.6.2021

בביה״ס לעיצוב פנים אולטימה ומרכז הבנייה הישראלי, שאליו ביה"ס משתייך, מנהלים דיאלוג שוטף לאורך כל השנה עם בכירי משרד זאהה חדיד ועמיתים בולטים במשרד משתתפים באופן קבוע  בפלטפורמות שלנו, באירועי ביה״ס ובוועידות השונות של מרכז הבנייה הישראלי.

שיתוף הפעולה בינינו מתבטא גם בסיורים בעולם בפרויקטים של זאהה חדיד (ניו יורק, דובאי ואפילו בסין) בליווי והדרכה של בכירי משרד Zaha Hadid Architects

אדריכלית זאהה חדיד  Zaha Hadid  היתה אחת מעשרת האדריכלים החשובים של סוף המאה ה-20 ותחילת המאה 21. 

כמו באמנות, גם באדריכלות הכוכבים מתחלקים לשתי קבוצות – אלו שמונצחים בעיקר בספרי ההיסטוריה ואלו שפעלו בכישרון וזכו להכרה בעיקר בימי חייהם.
זאהה חדיד שייכת לקבוצה שלישית של יוצרים / אומנים / אדריכלים שעוד בימי חייהם כבר נכתבו בטיוטות  של ספרי היסטוריה.

לרוע מזלה (ולרוע מזלינו), אדריכלית זאהה חדיד נפטרה לפני 5 שנים בדיוק ונכנסה מיד לדברי הימים של האדריכלות האוונגרדית והעתידנית (ולא לזרם הדה-קונסטרוקטיביסטי, כפי שנוטים לשייך אותה אליו).

משרד זאהה חדיד אדריכלים ממשיך לפעול ולייצר פרויקטים יוצאי דופן, בקצב בלתי נתפס. משרד זאהה חדיד הוא אחד המשרדים המובילים בתכנון ומימוש פרויקטים עוצמתיים ואייקוניים בכל רחבי העולם כבר 3 עשורים ברציפות , ועסוק בפרויקטים מוזמנים כבר עכשיו, לשני העשורים הבאים.

מלון ME דובאי

הנרטיב המרכזי של זאהה חדיד, שעובר כחוט השני – או ליתר דיור עובר קשור בעבותות  בכל הפרויקטים של המשרד (גם לאחר מותה הפתאומי ב-2016), הוא החיבור הסימביוטי שלא ניתן להפרדה, בין האדריכלות ועיצוב הפנים.

האדריכלות ועיצוב הפנים של המשרד כוללים מחקר ופיתוח צורני וחומרי, שנעשים כחלק אינטגרלי מהתכנון, מבין כתליו של המשרד.

זאהה חדיד, אשה ממוצא עירקי ,שוחרת אומנות אוונגארדית היתה מעריצה מושבעת של זרם האומנות האנטי ממסדי הרוסי בהובלתו של קאזימיר מאלוביץ׳. וכמו האדריכלים שהושפעו מהאומנות הפלסטית בזרם הניאוקלאסי והארט- נובו, במובן זה, ורק במובן זה, דומה תפיסתה של זאהה חדיד לקודמיה.

מגדל המגורים במיאמי

זאהה חדיד היא האדריכלית – אישה הראשונה זוכת פרס פריצקר ( והיחידה כזוכה בודדת) ולמרות שזאהה חדיד הוכתרה פעמים רבות כמלכת הקווים המעוקלים, למי שצופה או קורא את עשרות הראיונות שהספיקה להעניק, ברור ללא ספק שהקווים המעוגלים או האמורפיים, הם  הביטוי החיצוני בלבד, לעולם שבו החיבור הרגשי  (האמוציונלי) והפונקציונלי חייבים להתקיים ולהתמודד עם המציאות המשתנה והבלתי צפויה לאורך עשרות ולפעמים מאות שנים.   

מהבית הפרטי היחיד שתכננה (במוסקבה) דרך הפרויקטים הראשונים שלה שנתפשו כגחמה דרך מבני ציבור ומתחמים מעורבי שימושים שעומדים להיבנות בעשור הקרוב ויהפכו לחיים עצמם 24/7 עבור משתמשי הקצה בפרויקטים אלו.

מלון ME דובאי

בכל הפרויקטים של זאהה חדיד מן האדריכלות של חוץ המבנה  ועד הידית של הדלתות בפנים הם פרי יצירתה (והיום של צוות משרדה)

אין הפרדה בין הפנים לחוץ, השפה כולה היא זאהה חדידית, החיבורים נעלמים מהעין, תמיד המבנה מתחיל ונגמר באותה נקודה מן הפנים אל החוץ ומi החוץ אל הפנים בדיוק כמו בלופים האינסופיים של M.C. Esher .

המדהים הוא האופן שבו גם הפונקציונליות של החלל, החל משטחי הציבור דרך החללים הפרטיים מתוכננים כאילו נוצרו במשיכת מכחול.

מגדל המגורים במיאמי

זאהה חדיד (והיום ממשיכי דרכה במשרד) אחראים לכל פרט : החיפוי במעלית, המטבח בכל דירה, התקרות המונמכות, המעקות וכמובן הבניין עצמו…. הכל !!!!!.

כל יזם פרטי שהשקיע ומשקיע בשכר הטרחה הגבוה במיוחד, וברעיונות החדשניים בפרויקטים של משרד זאהה חדיד,  יודע שהלקוח הסופי מוכן גם לשלם עבור היצירה שבה הוא חי.

We live / work / stay and enjoy – in a Zaha Hadid  master piece

פרויקט המגורים בניו יורק

פרויקט W520 W 28בניו יורק, בנין מגורים הממוקם על רצועת הפארק של ה Highline לצד כ-30 בנייני מגורים, כל אחד מהם יצירת מופת אדריכלית של אדריכל אחר, אשר רובם ככולם מאכלסים דירות ניו יורקיות לעשירים, 3- 5 חדרים ופנטהאוזים + Amenties הכוללים לובי מפואר, חדר כושר, בריכה, לאונג׳ים לאירוח ועסקים. ממוצע המחירים 40,000 דולר למ״ר ובבניין של זאהה חדיד (וכמובן בבניין שתכנן פיטר מרינו) נמכרות הדירות ב-60,000 דולר למ״ר. גם במיאמי על רצועת החוף שם ניצבים כחיילים כ-10 מגדלי מגורים חדשים, בולט המגדל של זאהה חדיד בצורתו הייחודית והדירות נמכרות המחיר גבוה ב 30 אחוזים מהדירות בבניינים הסמוכים רק הגלל שזהו בניין יפיפיה של זאהה חדיד. 

פרויקט המגורים בניו יורק

הפרויקטים החדשנים שנבנים ו/או מתאכלסים בימים אלו של משרד זאהה חדיד הם יצירות מופת בעיצוב פנים אדריכלות ואיכות חיים בקנה מידה אנושי שעוד נעסוק בהם רבות במרכז הבנייה הישראלי ובביה״ס לעיצוב אולטימה.

השאירו פרטים לפרטים נוספים והרשמה לאולטימה

כתבות נוספות

טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) מעצבת מחדש את עולם האדריכלות והעיצוב
מאת:
איך מציאות מדומה ומציאות רבודה משנות את עולם עיצוב הפנים?
מאת:
מה ההבדל בין אדריכל למעצב פנים?
מאת:
טרנדים בעיצוב פנים
מאת: