שיתוף
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

עיצוב, אומנות וארוחת בוקר בטיפאני’ס האייקונית – לנדמארק חדש בניו יורק

10 קומות מבית היוצר של האדריכל פיטר מרינו, בקונספט של גלריה לאומנות, פלוס ארוחת בוקר מהסרטים

הפתיחה המחודשת של חנות הדגל האייקונית טיפני’ס בשדרה החמישית בניו יורק, תפסה את מרבית כותרות מדורי הרכילות בבוקרו של 28 באפריל השנה. מותג התכשיטים היוקרתי והקלאסי נחשב כבר מעל 100 שנה ליחיד מסוגו, וזוכה ליחסי ציבור נצחיים, בזכות הסרט המיתולוגי “ארוחת בוקר בטיפאני’ס” בכיכובה של אודרי הפבורן, משנת 1961.

The Tiffany Blue Box, קופסת טיפאני’ס הכחולה, נחשבת לאריזת המתנה הנחשקת ביותר בעולם. האריזה שחגגה את הופעת הבכורה שלה אי-שם באמצע המאה ה-19, היא רק חוליה אחת משרשרת מושגים משמעותיים בעולם העיצוב, הכוללים למשל את הגוון “כחול טיפאני’ס” שמוגן בפטנט.

ב-2023 הביא המותג טיפאני’ס לעולם האדריכלות והעיצוב את הרסטורציה של חנות הדגל המיתולוגית שנפתחה ב-1940 בצומת של רחוב 57 והשדרה החמישית במנהטן. הפרויקט שנושא את השם המחייבLandmark , הוא בניין שבאופן טבעי, נכלל ברשימה המכובדת והארוכה של בניינים לשימור בעיר ניו יורק, ולפנים משורת הדין, קיבל היתר לתוספת קומה (לא כי באמת היה חסר שטח…) שתכנונה הופקד בידי משרד KPF שבימים כתיקונם מתכננים את המגדלים הגבוהים בעולם. הקומה הנוספת, העשירית של הבניין, מתהדרת באדריכלות עכשווית ועשויה מזכוכית ופלדה, מוארת באמצעות תאורת לד בוהקת ומהווה מטאפורה מתבקשת לאבן חן ש”יושבת” על הבניין המקורי, הנחשב לתכשיט בפני עצמו.

בניית הקונספט הרעיוני והעיצוב של חללי הפנים במסע השימור של המבנה והמותג, הופקדו בידי האדריכל פיטר מרינו (Peter Marin) שאמון על תכנון עשרות חנויות דגל של מותגי יוקרה ברחבי העולם בכלל ובניו יורק בפרט. אדריכל ומעצב פנים שמאז ומעולם קשר עיצוב לאומנות ואומנות לעיצוב, יצר מהם מקשה אחת.

מרינו, באופן לא מפתיע, גיבש את הקונספט של החנות כגלריה לאומנות ובכך הפך את תכשיטי המותג ליצירות אומנות – מעצם היותם מוצגים ב”גלריה”, דהיינו פריטים לכאורה קלאסיים בחללים עם טוויסט שמייצר אתוס דיכוטומי.

Landmark הוא ללא ספק פרויקט בעל מאפיינים אומנותיים מובהקים בעצמו. מדובר בחנות יוקרה בת 10 קומות, המשמשת כגלריה לאמנות ברמה עולמית. מרינו, אספן אומנות נלהב בעצמו כבר מעל 40 שנה, הוא זה שאצר מן הסתם את פריטי האומנות בחנות. מסע האוצרות שלו בפרויקט כולל מבחר מדהים של יצירות שנרכשו והוזמנו מאמנים כמו אניש קאפור, ריצ’רד פרינס, ג’ף קונס, ג’וליאן שנאבל, ג’ני הולצר, ויק מוניז ודמיאן הירסט. בכל קומה תלויות ומוצבות יצירות מפתיעות כמו הפסל דמוי הביצה ומחליף צבעים של ג’יימס טורל בקומה הרביעית, ולידו הציור האקרילי של הנס הרטונג. הוויטרינה של הירסט מתריסה באמצעות אבני זירקוניה וקירות הקומה מצופים בטאפט שהינו יצירה נוספת של הירסט.

בכל אחת מהקומות משולבות יצירות אומנות כמעט בכל פינה. בקומה שלוש למשל מתנשא פסל ה”נגה של ארל” לגובה של 12 רגל (כארבעה מטרים) שעשוי מברונזה שחוקה, בוורסיה חדשה של דניאל ארשם, או “זוהר הכסף” המופשט, עבודה של שרה שה, מעטר את הסלון האקסקלוסיבי בקומה העליונה, המועדון הפרטי של טיפאני’ס השמור ללקוחותVIP . וכמו בכל גלריה, יצירות האמנות ב- Landmarkיוחלפו כל שישה חודשים לשנה.

מרינו לא פסח גם על שילוב אזכורים פופולאריים של המותג טיפאני’ס. הומאז’ים לסרט האייקוני עם הפבורן, פזורים בין הקומות השונות, ביניהם התסריט המקורי של “ארוחת בוקר בטיפאני’ס” שנמצא מאחורי זכוכית, השמלה השחורה של ז’יבנשי שלבשה הכוכבת בסרט, וקוליסות המייצרות חלל דמוי קאפלה עליהן מודפסות דיוקנאות של הפבורן לצד מסך המקרין קטעים מוכרים מהסרט.

הקונוטציות לעולמות התכשיטים ניבטות מכל עבר, כאשר בכל הקומות מפוזרות על גבי הקירות והתקרות, מטאפורות לאבני חן ושלל אלמטים דקורטיביים בוהקים, כמו למשל דפי אלומיניום מקומטים בתקרת הקומה השלישית.

ועוד לא הזכרנו את הריהוט, גם הוא כולו “קטיף דובדבנים” של מרינו, בדגש על בית הקפה שממוקם בקומה השישית. הקומה הזו מממשת לכל מי שחפץ בכך את פנטזיית “ארוחת הבוקר בטיפאניס”. העיצוב הפרקטי מתבטא בכך שחלק מרצפת בית הקפה, קירות הבר וחדרי השירותים, מחופים בשיש טבעי שכולל גם את גוון הכחול של טיפאני’ס. מזל שאי אפשר לתבוע את הטבע על הפרת זכויות יוצרים…

ועל מנת להנות מכל היופי הזה, מבלי להיות לקוח, מומלץ, כאוברטורה או גראנד פינאלה, להזמין מקום לארוחת הבוקר של טיפאני’ס (במחיר של כ-50 דולר לאדם) שמוגש בכלי טיפאני’ס תואמים, בחלל שכולו משובץ בגוון כחול של טיפאני’ס, ותקרתו מכוסה קופסאות כחולות בעלי קונוטציה ברורה.

השאירו פרטים לפרטים נוספים והרשמה לאולטימה

כתבות נוספות

טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) מעצבת מחדש את עולם האדריכלות והעיצוב
מאת:
איך מציאות מדומה ומציאות רבודה משנות את עולם עיצוב הפנים?
מאת:
מה ההבדל בין אדריכל למעצב פנים?
מאת:
טרנדים בעיצוב פנים
מאת: