שיתוף
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

"נחושת נוצצה", עיצוב וקורונה: צו השעה

נחושת (Copper, Cuprum) היא מתכת מבריקה בצבע אדום-כתום, בעלת מוליכות חום ומוליכות חשמלית גבוהה. הנחושת היא מתכת אצילה למחצה, שמאופיינת בפעילות כימית נמוכה, ועמידה בפני השפעות האטמוספרה. עם זאת, חשיפה ממושכת של הנחושת ללחות גורמת להיווצרות של שכבה ירקרקה של קרבונטים (פטינה), שמגינה על המתכת. הנחושת מופיעה בטבע בעיקר כעפרה (תרכובת, בדרך כלל עם גפרית ובמקרים נדירים כמתכת טהורה).

נחושת ופליז בראי ההיסטוריה [1]

נחושת היא מתכת רכה שאפשר לרקע בקלות יחסית. כשמוסיפים לה את היסוד אבץ מתקבלת סגסוגת מתכת חזקה ועמידה יותר: פליז. היחס בין שני יסודות אלו בתרכובת משפיע על הגוון הסופי של המתכת, שנע בין זהב אדמוני (Rose-gold) לגוון נחושת אדומה. ואכן, יש פרשנים שטוענים שהפליז מוזכר שלוש פעמים בתנ"ך: פעמיים בשם "נחושת קלל" ופעם אחת בשם "נחושת מוצהב". כך נבנה הכיור במשכן מ"נְחֹשֶׁת בְּמַרְאֹת הַצֹּבְאֹת אֲשֶׁר צָבְאוּ פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד" (שמות ל"ח, ח).

קיימים ממצאים ארכיאולוגיים שמעידים כי בני אדם השתמשו בנחושת מעל 10,000 שנה. בקפריסין התגלו עפרות נחושת שתוארכו לכ-5,000 שנה לפני זמננו. הרומאים, אחרי שכבשו את האי, כינו את המתכת Cyprium (מתכת קפריסין). שם זה קוצר בהמשך ל-Cuprum.

מלבד קפריסין, היו ידועים עוד מרכזי הפקה של נחושת בתקופות קדומות, ובהם הרמה האיראנית, הרי אדום, אזור הערבה, מדבר יהודה ומכרות תמנע בארץ ישראל, וסיני.

במיתולוגיה היוונית נקשרה הנחושת לאלה היוונית אפרודיטה .באלכימיה סמל הנחושת זהה לסמלה של אפרודיטה, המקובל כיום כסמל המין הנשי. הקשר של אפרודיטה לנחושת נוצר בשל השימוש במתכת זו להכנת מראות, שנחשבו אביזר טיפוח נשי. לפי המיתולוגיה של העולם הקלאסי ונוס, מקבילתה הרומית של אפרודיטה, נולדה מקצף הגלים לחוף קפריסין. האי, שהיה כאמור מקור כרייה מרכזי של נחושת, היה מזוהה עם האלה. הומרוס מתאר כיצד קינירס, מלכה האגדי של קפריסין, מעניק למנהיג היוונים אגממנון את שריון הנחושת "מגן גיבורים עוטר לאדם ועשוי לתפארה" בצאתו למלחמת טרויה:

אֲגַמֶּמְנוֹן הֵרִיעַ בְּקוֹלוֹ וַיְצַו לָאַרְגֵּאִים

כִּי יִתְאַזָּרוּ; וַיִּלְבַּשׁ גַּם הוּא כְלֵי הַנְּחֹשֶׁת הַנּוֹצְצָה.

תְּחִלָּה שָׂם עַל-פְּנֵי שׁוֹקָיו הַמְּצָחוֹת הַנָּאוֹת, וְלַמְּצָחוֹת

פֻּרְפּוֹת קַרְסֻלִּים הֲדוּקוֹת עֲשׂוּיוֹת כֶּסֶף לְרָכְסָן;

אַחֲרֵי-כֵן בָּא וְעִטֵּר סָבִיב לֶחָזֶה הַשִּׁרְיָן,

אֲשֶׁר לוֹ נָתַן לְפָנִים קִינִירֵס תְּשׁוּרָה שֶׁל אוֹרְחִים.

(הומרוס, "איליאדה", שיר 11, שורות 15–20, תרגום: שאול טשרניחובסקי)

עיצוב מודרני בנחושת ופליז

כיום מפיקים את מרבית הנחושת בצ'ילה, בארצות הברית, באינדונזיה ובפרו.

זה למעלה מעשור שעולם העיצוב אימץ את המתכות בעלות הגוונים החמים כחלק בלתי נפרד מעיצוב החלל. מתכות חמות משתלבות נפלא עם חומרים טבעיים, כגון עצים אצילים, בטון, אבן ועור,ומוסיפות לחלל נגיעה וניחוח של יוקרה.


[1] מבוסס על ויקיפדיה

מסעדת טופולופומפו, תל אביב: מטבח אש אסייתי | עיצוב: סטודיו קרוננרבג-ברנוביץ' | שימוש ברשתות פליז בגוון נחושתי, שתלויות מהתקרה להעצמת אנרגיית האש
שולחן ביציקת פליז במרקם של גזע עץ | תצלום: bocadolobo.com

הידעת?

יוני נחושת יכולים להיות אנטי-ביוטיים. שימוש הקשור לכך הוא שילוב גרגירים של נחושת בטקסטיל, ואז עיבוד הטקסטיל למוצר מוגמר, הנותן הגנה מפני פתוגנים. בימינו, ימי מגפת הקורונה, אפשר למצוא מסכות עשויות טקסטיל שמשולב בגרגירי נחושת, שמגן טוב יותר מפני נגיף הקורונה.

Saved from: https://www.katerinaperez.com/articles/bulgari%20-new-curiosity-shop

Photos by: Simone Fiorini https://www.simonefiorini.com/new-gallery-24

השאירו פרטים לפרטים נוספים והרשמה לאולטימה

כתבות נוספות

טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI) מעצבת מחדש את עולם האדריכלות והעיצוב
מאת:
איך מציאות מדומה ומציאות רבודה משנות את עולם עיצוב הפנים?
מאת:
מה ההבדל בין אדריכל למעצב פנים?
מאת:
טרנדים בעיצוב פנים
מאת: